Fortnox

Webbhuset Ab som ägs av Svenska Kulturfonden, Svenska folkskolans vänner r.f. och Svenska studieförbundet r.f. erbjuder webbtjänster särskilt för finlandssvenska organisationer.

Webbhuset Ab har slutit avtal med företaget Fortnox Ab i Sverige som erbjuder bokföringsprogram på nätet. Bokföringsprogrammet är anpassat för små ideella föreningar i Finland och har en modellkontoplan som i viss mån kan anpassas. Bokföringsprogrammet går att beställa av Webbhuset, antingen direkt eller via ert centralförbund. Se närmare villkor på www.webbhuset.fi.

Om användningen avtalas med Webbhuset Ab som också ger användarnamn och lösenord till bokföringsprogrammet.

Anvisningar och hjälp för Föreningsbokföring

Webbhusets föreningsbokföring har förnyats år 2015. Alla andvändare har nu den nya versionen av programmet.

Om du behöver hjälp med eller vill ha information om bokföringsprogrammet kontakta Stefan Andersson på Svenska folkskolans vänner, stefan.andersson(a)sfv.fi.

Programmet innhåller pop-up manualer av Fortnox så i de flesta fall får man hjälp via dem. För vår version i Finland gäller dock några specialdirektiv vad beträffar den första starten av bokföringen och hur man byter räkenskapsår. Nedan några anvisningar för vissa viktiga funktioner i programmet.

1. Öppning av ny bokföring i nya Fortnox

2. Byte av bokföringsår i nya Fortnox

3. Vanliga problemsituationer

4. Inmatning av företagsuppgifter