Vilka anmälningsskyldigheter har din förening?

Har du koll på när du ska vara i kontakt med Patent- och registerstyrelsens föreningsregister och Skatteförvaltningen?

När en ny förening startas ska den registreras hos Patent- och registerstyrelsens föreningsregister för att få status som en allmännyttig förening med skattefri verksamhet. Föreningens ordförande gör registreringen via föreningsregistrets e-tjänst och undertecknar den elektroniskt. Eventuella ändringar vad gäller namntecknare samt adressändringar måste också anmälas.

Om föreningen behöver lämna uppgifter till Skatteförvaltningen måste den även registreras där. Detta gäller dock inte om föreningen är allmännyttig och inte har något att deklarera. Om föreningen är osäker på sin allmännyttiga status ska den skicka in sina stadgar för bedömning. Små och medelstora föreningar behöver inte registrera sitt bokslut, till skillnad från företag. På skatt.fi under ”Förening och stiftelse” finns mera information.

SKATTEFRIHET, ARBETSGIVARSKYLDIGHETER OCH MOMS

En förening som inte äger fastigheter eller bedriver näringsverksamhet behöver vanligtvis inte deklarera årligen. Skattefria inkomster är bland annat medlemsavgifter, räntor, donationer och bidrag. Också försäljning av föreningsprylar är skattefri. Om Skatteförvaltningen begär en deklaration måste den lämnas in inom fyra månader efter räkenskapsårets slut. Du hittar mer information om skattefrihet på skatt.fi under ”Inkomstbeskattning av samfund”.

Om föreningen betalar regelbundna löner eller arvoden, måste den registreras i arbetsgivarregistret om den har minst två fast anställda eller sex tillfälligt anställda samtidigt. Om föreningen bara betalar ut enstaka ersättningar eller mötesarvoden räknas den som tillfällig arbetsgivare och behöver inte registreras. Däremot måste alla utbetalningar rapporteras till Inkomstregistret inom fem bankdagar.

Föreningar behöver inte momsregistrera sig för småskalig försäljning under 20 000 euro per år. Men momslagstiftningen kan vara komplex och ha undantag, så om det råder osäkerhet bör Skatteförvaltningen kontaktas.

VIKTIGT ATT KOMMA IHÅG. Vid ändringar i styrelsen eller namntecknare måste föreningen meddela banken. Vissa banker kräver ID-handlingar för hela styrelsen, medan andra nöjer sig med föreningens namntecknare.